Sydney part 13 - På besök i verkligheten

Dom som känt mig under en längre tid har säkert vid något tillfället hört mig klaga över att allt i vårat samhälle är tillverkat för dvärgar. Bilar som är trånga att sitta i. Lite plats i flygplan och hyllor och speglar som sitter alldeles för lågt monterade. Well! Vårat kylskåp här i Sydney är även det gjort för dvärgar. Helt sjukt litet och ingen frys heller. Eller ja ett minimalt frysfack som gör att saker blir lite kallare men inte riktigt frusna. Det suger! Man borde tillverka saker efter normalstora personer. Som t.ex. mig. 192 lång!

Skulle köpa jacka här för ett tag sedan. Var på marknaden i chinatown. Det var lite roligt. Dom fick ju ta fram dom största storlekarna. XXL osv. Och ändå så var armarna för korta.

"you got monkeyarms" som en säljare uttryckte det!.

Hur som helst. Åter till storyn. Eller först en sak till. Med dvärgar menar jag människor som är mellan 160-180 och verkar tro att dom har fått en gåva att allt ska vara enligt deras mått och sedan strävar efter det.
Riktiga dvärgar eller kortväxta personer har säkert samma problem som mig fast tvärtom. Det suger att vara i utkanten av skalan så att säga.

Men åter till kylskåpet.
Väldigt litet och dåligt. Så efter att ha spenderat gårdagen med att sitta på gumtree.com.au vilket är motsvarigheten till blocket.se (alla denna reklam borde ge mig pengar) så hade jag hittat en snubbe i Yagoona som hade några vettiga kylskåp till salu.

Det jag tyckte verkade lite skumt var att han just hade flera kylskåp men den visade sig senare varför det var så.

Hur som helst. Vi skulle åka dit idag. 50min med tåg från centrum! Blää!
Före det så pratade vi med receptionisten i huset vårat. Finns nämligen 4 hissar i huset. Tre fina med spegel och träpanel och matta i. Där får man inte ta kylskåp. Och en gods-hiss.
Sjukt struligt att få använda den. Bara vardagar mellan 9-17 får man låna den. Och den måste bokas och egentligen ska man betala en pant på 1000 dollar. Kom igen. Det tar 10min. Ge oss nyckeln bara! Mycket pappersarbete och strul för en enkel sak. Här ligger Sverige långt före. Sunt förnuft liksom. Men men.
Receptionisten frågade var vi skulle köpa. Då vi svarade Yagoona så sa han nått i stil med

"oooh! thats far away, gonna be a long trainride"

Det var det! Och när vi kom fram så kändes det lite getho. Typ botkyrka. Allt var lite mindre och lite mer förort helt enkelt.
Och självklart hade jag glömt numret till han som skulle sälja kylen.
Så fick ringa Julia som fick leta upp annonsen och ge oss numret. Vi fick även adressen och lyckas hitta. Men det är stängt. Och dom har kört ner typ en garagedörr för ingången. Dvs här är det inte öppet. Ringer och frågar var han är. Han skulle vara där kl 11 då vi skulle komma. Han säger

"just push the door and go in".

men fanns ju ingen dörr för dom hade ju kört ner "garagedörren" så. Då visar det sig att hans pappa som även var hans kompanjon som skulle vara där inte är där utan i kyrkan eller nå. Giltig frånvara dock!

Så han säger att vi måste vänta 30-40 min. Kul när vi åkt tåg 50min. Och dom där 30-40 blev nästan en timme.
Men tillslut så fick vi iaf kolla på kylen och det blev affär. Var dock ett rätt ryssigt ställe. Sålde massa begagnade saker och dom hade ingen som städade på firman verkade det som. Men men. Nu har vi iaf en kyl. Eller har vi?

Den är inte levererad än. Men vi betalade bara 100 dollar i pant. Skulle kosta totalt 290 dollar så dom lär ju vilja leverera och få resten. Plus att vi fick kvitto av pappan som verkade vara en ärlig människa. Så det ska nog vara lugnt!

Och när vi fått kylen som har en frys också! Då ska jag handla frysvaror i sinne! Eller iaf i world square som är den plats där närmaste Coles ligger.

Coles är typ ica.

Blev ett långt inlägg detta. Och frågan är om det hänger ihop. Känns som att början blev lite vimsig. Men jag ids inte läsa igenom det och kolla. Så förlåt för det och förlåt för eventuella stavfel. Har inte autostavning för jag använder internet explorer istället för firefox. Fråga mig inte varför. För det är dumt. Eldräven är bättre. Har inte installerat det på nydatorn bara. Ska ta och göra det!

Lite bilder från dagen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0