Konsten att skapa ett problem

Jag är förkyld. Vid vissa förkylningar följer även hosta. Det har jag. Igår när jag skulle sova hostade jag jättemycket. Hade därför svårt att sova. Jag hostade istället. Idag tänkte jag att jag skulle åtgärda problemet.
Jag ringde vårdcentralen. Och efter att ha skrivit massa korta meningar så följer nu här en mycket längre mening där jag nu berättar om att då jag ringde vårdcentralen så hamnade jag i kö för att få komma fram och mycket riktigt så kom jag fram efter ett tag, men då svarade en som sa att jag skulle få prata med en sköterska (Hade ringt sköterskemottagningen) och så blev jag kopplad tillbaka till samma kö som jag nyss väntat mig igenom, FRUSTRATION!

Men Norrbottens läns landstings klantighet stannar inte där. Eller ja kanske, apoteket kanske inte går under nll.

Hur som helst. Jag la på telefonen då jag inte orkade vänta i kön igen. Senare på eftermiddagen gjorde jag ett nytt försök. Kom fram. Berättade mitt problem och sa att jag ville ha hostmedicin utskrivet. Hon skulle fixa det. Hade en gång tidigare fått en hostmedicin som heter Cocillana-Etyfin. En mycket bra hostmedicin. Det är morfin i den. Funkar bra. Så man slipper hosta då man ska sova. Endast då jag behöver den. Sagt och gjort. Receptet var fixat och jag behövde bara bege mig till ett apotek på eftermiddagen och visa legitimation för att få hämta ut den.
Men då jag kommer dit så visar det sig att det recept jag har fått utskrivet är på Cocillana-Etyfin i plastflaska. Sist jag hade den här hostmedicinen så var det i plastflaska och doktorn hade vid mitt telefonsamtal bara förnyat det gamla receptet. Som man gör!
Men, och nu är det ett stort MEN! Receptet var ju för Cocillana-Etyfin i plastflaska och den säljs inte i Sverige längre. Nu säljs den bara i glasflaska. Och som en följd av detta så stod nu kvinnan på apoteket handfallen och kunde inget göra (enligt henne). Det var helt omöjligt för henne att ge mig medicinen som jag hade rätt att ha. För hon kunde bara ge mig den i plastflaska men den fanns ju bara i glasflaska och då gick det bara inte.
DIN (NU VILL JAG SVÄRA MEN VÄLJER ATT INTE GÖRA DET)-PARAGRAFRYTTARE! Hur trög får man vara. Nä det går inte. Stört! Jag menar kom igen, tänk själv istället för att låta en paragraf tänka åt dig. Hatar när folk helt sonika stänger av sin hjärna och bara följer vad som står i makten. Alla som inte tänker själv är idioter. Därför vill jag uppmuntra er att bryt en regel, tänk själv. Använd sunt förnuft!
T.ex är du helt själv ute i vildmarken och kör bil, Inte en annan bil så långt ögat når. Skit i stopplikten! Vem ska du stanna för? Tänk själv instället för att byta ut din hjärna mot en skylt.

Tillbaka till apoteket. Vid det här laget så hade ju vårdcentralen stängt. Så fick ringa akuten och prata med jourhavande läkare. Och berättade problemet. Han höll med mig och tyckte det var väldigt löjligt. Då sa jag att kvinnan på apoteket påstått att hon inte kunde gå runt systemet i datorn och byta flaska och lämna ut en i glas åt mig. Han svarade, det kan hon visst! Men kanske inget vi ska prata högt om. MEN HON KAN!
Hon hade alltså bara varit en surkärring.
Sen passade doktorn på akuten på att ge en känga till apoteken i Luleå också. För han sa att hade det varit på ett apotek i Piteå så hade dom nog löst det. Men nu såg hon att jag bodde i en annan kommun och blev väl orolig och skulle göra det helt enligt boken. Doktorn på akuten kunde i alla fall ändra mitt recept till en glasflaska och jag fick ut medicinen.

Slutsatsen är (enligt doktorn) att pitebor har mer sunt förnuft är lulebor. Ingen nyhet enligt mig.

Och slutsatsen är även att nästa gång jag ringer vårdcentralen och är i behov att receptbelagda läkemedel så ska jag inte be om ett recept på en medicin. Jag ska be om ett recept på en korrekt förpakning.
För ärligt talat. Ta en titt på bilden nedan. Det är ju en oerhört skillnad. Man kan inte ens ana att dom kan innehålla samma sak.





Kommentarer
Postat av: Andreas

Epic!

2010-03-22 @ 22:55:56
URL: http://myenemy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0