Mött min överroadkillare.

Här om veckan körde jag som jag skrev tidigare över en hare. Det var inte första gången jag dödade något med bilen. Jag har en diger lista roadkills. Vad det nu ska betyda. Den är inte så lång egentligen. Bara två stycken. Genomgång.

En stycken raskatt. Inköpspris 6000kr enligt ägaren.
En stycken hare. Gratis-hare. Inte ens en kanin.

Hur som helst. Idag på väg hem från Blåsmark så såg jag en roadkill som slår alla mina roadkills med hästlängder. Och ja, det var faktiskt en häst.

Kom längst huvudvägen i Blåsmark på väg mot Hortlax. Såg på håll att det stod en polisbil där just där byn slutar och där man kan svänga till skjutbanan. Trodde först det var en fartkontroll så med mina böter färskt i minnet så drog jag ner och körde överdrivet lagligt. När jag närmade mig så ser jag två personbilar parkerade längst väggrenen just bortom polisbilen. Och hur det går omkring folk vid bilarna.
Ser då en stor blodfläck på vägen. Ser även en häst ligga i diket. Död. Bilen har alltså kört på en häst.
När jag kör förbi de två parkerade personbilarna så observerar jag skadad på den ena av dom. Vid höger a-stolpe har hästen slagit i. Stolpen är lätt knäckt och rutan är sprucken på höger sida. Ingen verkar dock skadad. Ingen kvar i bilen och ingen ambulans. Den enda skadade är hästen som var död.

Min gissning är att den smitit från den närliggande hagen. Och kommit upp på vägen. Att bilen försökt väja för den men inte hunnit och att hästen slagit i bilen och stupat. Förmodligen inte dött på en gång utan blivit avlivad när polisen kom på plats.

Nu är jag aset trött. Håller på att somna vid datorn. Natt natt folket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0